lördag 20 mars 2010

Äntligen utomhuskrimp

Några av er kanske tror att Pippin endast håller till i ett hörn på Verket. Så är inte fallet! Idag var det dags för årets utomhuspremiär, på Hammarbystenen utanför Nora (3 mil norr om Örebro). Vi åkte dit på vinst och förlust, tänkte att det nog skulle vara alldeles för mycket snö på toppen, men att man ändå skulle kunna nypa lite. Till vår förtjusning var det dock inte mycket snö alls på toppen och stora delar av blocket var helt torrt!



Snart visade det sig dock att det nog berodde på att detta block tycks vara någon sorts orkanmagnet - det blåste kraftigt iskallt och man ville helst inte ta av sig jackan. Men solen sken! En härlig vårsol! Man tror knappt att det är sant. Att istiden kanske går mot sitt slut ändå.



Min kära Joel har inte klättrat på länge - men såg ändå stark ut, troligen beroende på allt snickrande och renoverande. Första urtoppningen kändes dock lite avig.



Men krimpförmågan verkade vara ganska intakt.



Jag försökte förvtivlat värma upp genom att springa på stället.



Tur att denna uppvärmningsboulder har en liten standplats. Så man kunde hämta sig lite.



Sen blev det Right said Fred, en 7a (+). Det kändes riktigt bra, det kändes som om jag aldrig gjort annat än att krimpa, men jag saknar (ursäkta tjatet) lats (kan inte göra en enda bred pullup) och det märktes på ett kritiskt skede. Lyckades inte göra den, men det är en väldigt bra krimpträningsboulder.







Lats-bristen märktes även på "Min systerson Axel" (FA Jonas Lind), 7a+ ungefär.





Hur som helst, enormt roligt att komma ut!

3 kommentarer:

Sören sa...

Hittar inte boken just nu, men finns detta block med i "klättring i kilsbergen"-föraren?

Har du någon uppfattning om status på boulders i Rosendal? Funderar på ett besök framöver, men har inte lust att lägga tid på snöskottning.

Linda Johansson sa...

Jag har inte den föraren, så jag vet inte! Vet heller inte hur det ser ut i Rosendal, men jag kan gissa att det är ganska svårt att ta sig upp nu med all snö. Och när snön smälter lär det nog krävas en liten båt i början... Hör med folk i Örebro klätterklubb, de har nog koll.

Phatkat sa...

Utomhuspremiär före mig! WTF!