söndag 15 augusti 2010

Klättrare - ständigt bajsande nazister?

Folk verkar bli mer och mer lättkränkta, och det är väl en diskussion i sig. Det är möjligt att man är för lättkränkt om man orkar bråka om namn på klätterleder. Men är inte det största problemet – nu när vi klättrare diskuterar problemet med nazinamnen i Gåseborg – hur klättrare uppfattas och att accessen riskeras? Att det finns en risk om markägare får för sig att klättrare är ständigt bajsande nazister som skriker könsord var femte minut? Vem vill ha sådana varelser på sina ägor?

Sen det här med yttrandefrihet, som några tjatar om. I begreppet yttrandefrihet ingår väl att man är fri att framföra sin åsikt – men man kan undra vad det är för åsikt man vill uttrycka när man döper en led till något med naziassociationer? Zyklon B? Jag gissar att det t ex handlar om att man tyckte leden var så jobbig att man nästan kvävdes, och det kan väl sorteras in under avdelningen sjuk humor, men är den åsikten så viktig att kämpa för att man på pin kiv måste sätta ett namn som garanterat kommer att orsaka rabalder och eventuellt försvåra accessen för kommande klättrare?

Någon skrev att Cordelia Hess resonemang inte håller. Att man inte kan döpa leder till Kalla kriget eller Stalingrad (som hon föreslog) heller. Det är emellertid skillnad på namn som associerar till slag/krig mellan stater (se jus in bello), och namn som associerar till systematisk gasning med syfte att utrota civila. Men man missar ju poängen. Det är accessen som är i fara när klättrare framstår som idioter. Att gapa om yttrandefrihet i det här sammanhanget blir bara fånigt. Då sågar man bara av den gren man sitter på (när klippor stängs). Jag vill citera Jenny Körlin i en tråd på 8a: ”Get your fucking priorities straight! Döp era ungar till Adolf eller håll käften!”.

14 kommentarer:

Anders Henriksson sa...

Fast egentligen har ju det här inte mycket med klättring eller access att göra, det handlar om att nån försöker sätta ett pris på tryckfriheten. En grundlagsskyddad rättighet har "missbrukats" men inte på ett sätt som gör att det kan beivras med någon annan lag. I det läget tycker någon att man hotar med en annan repressalie, vilket får det att framstå som billigt att ge upp "rätten" att döpa leder till namn som förvisso kan tyckas vara märkliga, och som man personligen kanske aldrig själv skulle välja.
Problemet är ju att man i det läget kohandlar om nåt oantastligt. Jag tycker att klättring är jätteroligt, och jag hatar när nån försöker utpressa med restriktioner på min favoritsysselsättning bara för att vi "frivilligt" ska nagga grundlagen i kanten.
Jag tycker att syftena med detta verkar skrämmande. Om nuvarande lagar inte räcker för att nån ska få sin vilja igenom, så får väl den personen verka för att lagarna ändras istället för att kringgå gällande lagstiftning.

En policy som hjälper oss att polera vår sport till nåt trevligt?
Javisst, för all del. Men det kan ju just p g a grundlagen aldrig bli annat än tips, målsättning eller rekommendationer, och det känns olustigt att ett hot myndighetsmissbruk ska vara anledningen till detta.

Så visst handlar det väl om att ha sina prioriteter klara för sig.
Och varför skulle jag döpa någon till Adolf för att få öppna munnen?? Vad indikerar egentligen ett sånt krav?

E9 Climbing sa...

@ Mezzner

Haller verkligen med dig

Linda Johansson sa...

Jag kan riktigt se rubrikerna i Aftonbladet/Expressen om ett par dagar: "Klättrare rasar - får inte behålla nazistnamn"...

Anders Henriksson sa...

För den som vill går det nog att ordna andra rubriker. Och jag kan se avgående politiker som en teoretisk möjlighet, men avgående klättrare verkar mer otroligt.
Självklart finns det ingen anledning att fokus ska ligga på klättrare, men det är ju mest en fråga om hur man vill se det hela.

Fling sa...

Linda, du har missat det verkligt ironiska i det hela och det är att den medietörstande personen som var så lättkränkt själv heter Hess i efternamn...

Jag håller i princip med om att det är onödigt att äventyra accessen, men i det här fallet är det helt otroligt löjligt. Jag håller helt med Mezzner.

Demokraten sa...

Ja det här handlar verkligen om yttringsfriheten. För genom att använda den till kränkande namn och nazistyttringar så äventyrar man yttringsfriheten.

Linda har helt rätt. Den grupp som sysslar med sånna snamn ställer sig utanför resten av samhället och drar hela klättersamfundet med ned i skiten. det innebär förlorat access pga man inte har en liten gnutte anständiget, vilket verkligen är tråkigt för den stora gruppen klättrare som lärt lite hyfs hemma.

Jag kan inte se hur mitt utövande av klättring på något sätt ändras pga namnen ändras, men jag kan se hur vissa kommer att må bättre genom att namnen ändras. Tyvärr tycker jag argumenten för att behålla namnen är snarlika dom du kan läsa på högerextrema sidor och det får snabbt folk aatt undra om det inte är så att klättrare är högerextrema.

Tack Linda för ett mycket bra inlägg.

Anders Henriksson sa...

Det handlar inte om Yttrandefriheten, utan om Tryckfriheten om man ska vara det minsta petig.
Dessa rättigheter förutsätter att du accepterar att folk tycker väldigt olika, och även att åsikter kan avvika från dina egna, och t o m vara direkt dåliga enligt din egen uppfattning.
Det här är ganska elementära saker, och har ingenting med klättring att göra. Vad som skrivs av nazister och högerextrema på deras websidor vet jag rätt dåligt, eftersom jag inte brukar besöka dem.

Demokrati funkar ju just enligt principen att det inte duger med "rättvisa, men på just mina villkor".
Det finns därför ingen anledning att lägga särskilt mycket värderingar och åsikter på de valda lednamnen, även om det kanske känns skönt. Det är förstås betydligt obekvämare att dra en lans för tryckfriheten, när den utnyttjas på ett sätt som man inte sympatiserar med.
Jag utgår dock inte från att de som satt lednamnen gjort detta utifrån nazistsympatier. Om namnen på något sätt hade glorifierat (förintelsen eller andra) krigsförbrytelser hade det varit en annan sak, och det finns lagar även mot detta.

E9 Climbing sa...

Kravet pa att man ska dopa sina barn till Adolf ar lika korkat som att krava att forare och leder ska andras for att nagon kanner sig krankt.

Det har ar priset for att leva i en oppen demokrati. Dar har alla ratt till Tryckfrihet och Yttrandefrihet. Dessutom ar det tveksamt om en kommun rent juridskt har nagon mojlighet att stanga en klippa pga namn i en trycksak som inte ar utgiven av kommunen eller med kommunala meddel.

Vill ni ha denna debatt om varje klippa i Sverige? Vill ni ge politiker och andra som inte gillar klattring mojlighet att snacka om att stanga klippor bara for att namnen pa lederan ar markliga eller barnsliga?

Ni som sa latt vill vika er och erbjuda censur bor tanka pa konsekvenserna av att acceptera Hess och politikernas problemformulering.

tomas sa...

Bra skrivet. Är det egot eller yttrandefriheten man vill värna?

Järfällabon sa...

Från en med lite insikt i vad som pågår lokalt. Eftersom en socialdemokratisk politiker reagerade på namnen och artikeln och det är valrörelse, så kan den nästa såklart inte låta bli att försöka hänga på. Moderata ordförande för kommunstyrelsen i Järfälla Eva Lennström har skrivit till förbundet och föreslagit att förbundet ska utlysa en namntävling bland klättare och järfällabor. När socialdemokraten Håkansson Harju gjorde ett utspel så skulle åtminstone förstebestigarens rätt till att namnge bevaras om än pressas att ändra namnen.

Men jag tycker nog att Moderaten Lennström visar totalt avsaknad på insikt när hon faktisk vill ändra hela namngivningsprincipen. Det är ren populismen som jag knappast kan tänka mig att förbundet går med på/kan gå med på. Förbundet är ju lika medvetna om förstebestigarens rätt. De har försökt att balansera mellan två läger här och nog gjort det rätt bra.

I grunden tycker jag att klättersamhället ska kunna lösa detta själva, men någonstans måste man också inse att vi existera i ett samhälle med vissa normer och vi klättrar på klippor på andras mark. Yttringsfrihet eller tryckfrihet, resultatet blir i alla fall stängda klippor om vi inte sköter oss. På samma sätt som om vi lämnar skräp efter oss. Jag ser nog inte min tryck/yttringsfrihet hotat här, möjligt andra gör, och jag är inte redo att ta en fight för några omogna namn på leder. Däremot tycker jag vi ska ta fighten för att ingen annan ska börja sätta namn på lederna.

Anders Henriksson sa...

Känns ju som att det är ganska samma fajt.
Det är ju patetiskt när nån på ett så ignorant sätt ska ställa saker tillrätta som denne moderat.

Spelar ju vidare inte så stor roll hur eller vad förbundet gör - namnet "finns" ju inte på ett sånt sätt som politikerna föreställer sig, om de ens tänkt i den riktningen.
Om nu alla drar ned byxorna, lutar sig framåt, och håller med politikerna så vet jag inte vad som ska ske rent praktiskt. Vet nån i kommunstyret vad en förare är?
Det kanske hade varit bättre om de hade tagit en Scotchbritesvamp och åkt ut en eftermiddag och gnuggat bort de slagord som är målade på klippan. Dessa har inget med klättring att göra och jag vet ju inte vem det är som målat* - men det känns ju lite fånigt att opponera sig mot nåt så pass fiktivt som ett lednamn när nån överhuvudtaget kladdat med gul färg på klippan i ett naturreservat.
Engagemanget är väl dock inte så stort att det räcker i längden, så visst kan det vara en gångbar taktik att lyssna till vad politikerna vill ha sagt. Det är väl ungefär vad politiker många gånger nöjer sig med.

*spelar inte så stor roll om personen är organiserad i ett parti, en klubb eller nåt annat, när man inte vet vem det är. Det är ju ändå inte möjlig att straffa kollektivt, egentligen.

Linda Johansson sa...

Är det någon som har kladdat på klippan?

Anders Henriksson sa...

Ja, (om det nu var en fråga utan ironi) det står målat nåt med gul oljefärg, jag minns inte vad. Kanske nåt i stil med "Moder Svea är förlorat" eller nåt. Det verkar inte vara det minsta färskt utan har nog funnits där länge.

Jag tycker att det är lättare att tolka detta som främlingsfientligt än den totala bilden av lednamn - men det är kanske ändå tveksamt om kladdet formellt kan betraktas som hets mot folkgrupp.
Att ta bort det känns dock helt okontroversiellt eftersom det ändå är kladd på klippor i ett naturreservat.
Den nutidshistoria som klippan har, öppnar ju förstås för att de lednamn som finns där kan vara både en reaktion mot att det var ett nynazisttillhåll, eller att några av namnen kom till som nån slags sympatiyttring. För mig är det i varje fall inte klart hur förstebestigarna tänkt - men när jag sett namnen i föraren genom åren har jag aldrig upplevt dem som en hyllning till nazism eller förintelse. Jag blev uppriktigt förvånad över att någon uppfattade det så - eller att någon tyckte det var en trivialisering av namn och och händelser.
Att någon reagerade och resonerade runt hur det hela skulle tolkas, eller påpekade att hon eller han personligen tyckte namnen var olämpliga hade jag alls inte förvånats över.

Det som gör att många klättrare reagerat är väl dels att det förekommit hot om restriktioner som drabbar dem som inte överhuvudtaget är inblandade i valen av lednamn, och att man genom myndighetsutövande vill ändra på något som man i slutänden inte har laglig grund för.
För mig får man gärna pröva om lednamnen är hets mot folkgrupp, och sedan agera utifrån domstolens utslag. Sedan är det förstås så att om det visar sig vara hets mot folkgrupp så är det ju helt ologiskt att stänga klippan för klättring.
Ursäkta alla text, jag ska inte skriva nåt mer här, om jag inte får nån direkt fråga, vad jag hittills skrivit känns redan väldigt tjatigt.

Linda Johansson sa...

Det var en fråga helt utan ironi :-)
Och du behöver verkligen inte be om ursäkt för att du skriver en massa här.